Welk poortje? Alles over tolwegen in Frankrijk
15 juli, 2024
Camping geboekt? Check. De auto in orde? Check. Je kampeervakantie in Frankrijk kan bijna beginnen, maar vergeet niet om je ook nog even in te lezen in het tolsysteem! Welke tolpoortjes moet je nemen? Hoe werkt het betalen? En zijn er handige tips om vlot door te rijden? Een fijne kampeervakantie begint met een goede voorbereiding. In dit blog leg ik daarom alles uit wat je moeten weten over tol in Frankrijk.
Inhoudsopgave
Samengevat: welk poortje? Alles over tolwegen in Frankrijk
In Frankrijk kom je de volgende tolpoortjes tegen (aangeduid met péage):
- Oranje ‘t’: Voor voertuigen met een tolbadge (télépéage). Dit is de snelste optie, omdat je hierbij niet hoeft te stoppen.
- Groene pijl: Voor contante betalingen of betalingen met een betaalpas/creditcard. Vaak langere wachttijden.
- Witte kaart met CB: Alleen voor betalingen met betaalpas of creditcard, meestal snellere doorstroming dan contante betaling.
- Blauwe muntstukken: Alleen contante betalingen.
- Rood kruis: Rijstrook gesloten.
Wil je met een Nederlandse bankpas betalen? Houd er rekening mee dat dit bij de meeste tolmaatschappijen niet kan. Neem dus contant geld mee en/of zorg dat je een creditcard achter de hand hebt.
Toltarieven variëren afhankelijk van de voertuigklasse en de afgelegde afstand:
- Klasse 1: +/- €0,10 per kilometer (personenauto’s).
- Klasse 2: €0,10 tot €0,15 per kilometer (de meeste caravans/campers).
- Klasse 3: €0,20 tot €0,25 per kilometer (grote caravans/campers).
- Klasse 4: €0,30 tot €0,35 per kilometer (vrachtwagens).
Waarom heeft Frankrijk tolwegen?
In Frankrijk is er geen wegenbelasting zoals wij dit in Nederland kennen. In plaats daarvan worden de kosten voor de aanleg en het onderhoud van veel wegen gedekt door tolheffingen. Als weggebruiker betaal je daarom direct voor het gebruik van bepaalde snelwegen, bruggen en tunnels.
Vaak worden de tolwegen beheerd door particuliere bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.
Op veel tussenwegen en in stedelijke gebieden betaal je geen tol, deze wegen worden namelijk door de overheid onderhouden. Dit betekent dat het in veel gevallen mogelijk is om je kampeerbestemming te bereiken zonder tol te betalen.
Houd in dit geval wel rekening met (veel) meer reistijd, wat weer kosten met zich meeneemt vanwege de extra brandstof. Of het omrijden via een tolvrije route de moeite waard is, is dus altijd een afweging. Zorg daarom dat je je van tevoren goed verdiept in de route om verrassingen te voorkomen.
Hoe herken je een tolweg in Frankrijk?
Een Franse tolweg wordt aangeduid met het woord péage. Ongeveer twee kilometer voordat je de tolpoort bereikt zie je borden die aangeven dat je een tolweg nadert. Deze borden zijn blauw en voorzien van het woord péage, samen met een (soms digitaal) pictogram van een slagboom of een stopbord.
Wat zijn de toltarieven?
Het toltarief dat je in Frankrijk betaalt is afhankelijk van de afstand die wordt afgelegd op de tolweg en de klasse van het voertuig. Dit zijn de vijf klassen:
- Klasse 1: Auto’s met een totale hoogte tot 2 meter en een gewicht tot 3,5 ton.
- Klasse 2: Voertuigen met een hoogte tussen 2 en 3 meter.
- Klasse 3: Voertuigen hoger dan 3 meter met 2 assen.
- Klasse 4: Voertuigen hoger dan 3 meter met 3 of meer assen.
- Klasse 5: Motorfietsen en driewielers.
Met een personenauto (klasse 1) kun je in Frankrijk een gemiddelde tol van ongeveer 10 cent per kilometer verwachten. Een rit van Parijs naar Marseille, een afstand van 775 kilometer, kost dan tegen de €80. Met caravans of campers val je meestal in klasse 2 en soms klasse 3, wat betekent dat je met hogere tarieven te maken krijgt:
- Klasse 2: €0,10 tot €0,15 per kilometer.
- Klasse 3: €0,20 tot €0,25 per kilometer.
Welk tolpoortje?
Je rijdt langs een bord met het woord péage: dit betekent dat er tolpoortjes aankomen. Bij welk poortje moet je aansluiten? Dit is afhankelijk van de betaalmogelijkheden bij de poortjes:
- Oranje ‘t’: Alleen voor voertuigen met een tolbadge (télépéage). Dit is de snelste optie, waarbij je niet stopt.
- Groene pijl: Bij deze poortjes betaal je contant of met een betaalpas/creditcard. Houd er rekening mee dat deze poortjes vaak langere wachttijden hebben.
- Witte kaart, vaak met de letters CB (carte bancaire): Alleen voor betalingen met betaalpas of creditcard. Meestal is de doorstroming hier sneller dan bij poortjes waar contant betaald wordt. Houd er wel rekening mee dat je bij de meeste tolmaatschappijen niet met een Nederlandse bankpas kunt betalen. Zorg dus dat je een creditcard achter de hand hebt en genoeg contant geld meeneemt.
- Blauwe muntstukken: Bij deze tolpoorten kun je alleen contant betalen.
- Rood kruis: Deze strook is gesloten.
Met de caravan of camper
Reis je met een caravan? Dan mag je alle poortjes gebruiken, zolang er geen hoogtebeperking is. Campers worden ingedeeld in verschillende categorieën, afhankelijk van de hoogte en het gewicht. Zorg ervoor dat je het juiste poortje kiest op basis van de hoogte van je camper.
Boven de tolpoortjes vind je vaak borden en symbolen die aangeven voor welke type voertuigen de rijstrook bedoeld is. Een bord met ‘3m’ betekent bijvoorbeeld dat de rijstrook bedoeld is voor voertuigen hoger dan 3 meter.
Is dergelijke markering afwezig, dan geven groene pijlen meestal aan dat alle voertuigen welkom zijn (tenzij specifieke symbolen, zoals een vrachtwagen of camper, aangeven dat de rijstrook speciaal is voor hogere voertuigen).
Wat is een tolbadge?
Ik heb het al even over tolpoortjes met de oranje ‘t’ gehad: de t van télépéage, oftewel de tolbadge. Een tolbadge is een klein apparaatje dat je op de voorruit van je auto plaatst. Hiermee betaal je automatisch tol zonder dat je hoeft te stoppen. Dit bespaart natuurlijk tijd (in het hoogseizoen soms veel tijd), omdat je niet achter in de rij hoeft aan te sluiten.
Wat kost een tolbadge?
Een tolbadge kost ongeveer €3 per maand in de maanden dat je hem gebruikt, plus de tolbedragen voor de trajecten die je aflegt. Ze zijn te koop bij meerdere websites, waaronder Nederlandse websites zoals www.autotolbadge.nl/tolbadge-frankrijk/.
Is een tolbadge gekoppeld aan je kenteken?
Ja, een tolbadge is gekoppeld aan je kenteken en bankrekening. Dit betekent dat de tolbadge niet te gebruiken is met een andere auto en dat de tolbedragen automatisch van je rekening worden afgeschreven.
Klopt het dat tolpoortjes gaan verdwijnen?
Ja, het klopt dat de tolpoortjes op de Franse snelwegen langzaam verdwijnen. Een opluchting voor veel kampeerders! Je moet nog steeds tol betalen, maar dit gaat straks via camera’s en detectoren die kentekens scannen of tolbadges registreren.
Sinds juni 2024 wordt op de A14 tussen Parijs en de A13 gebruikgemaakt van deze ‘péage en flux libre’ of free flow toll. Betalen kan vooraf online, automatisch met een tolbadge of achteraf binnen 72 uur. Ook andere landen zoals Portugal, Ierland en Italië zijn dit systeem aan het invoeren. En in Nederland gaat de nieuwe Maasdeltatunnel ook met een digitaal tolsysteem werken.
Het nieuwe systeem wordt geleidelijk uitgerold over heel Frankrijk. Op dit moment kom je tolpoortjes daarom op veel plekken nog gewoon tegen. Het lijkt erop dat de dagen van tolpoortjes geteld zijn, maar totdat het zo ver is helpen bovenstaande tips je op weg in Frankrijk.
Heb jij nog tips over tolwegen in Frankrijk? Laat het weten in de reacties!
4 Reacties
De tolpoortjes herkennen automatisch of er een caravan achter je auto hangt? Of moet je dit van tevoren instellen in je Fulli account?
Beste Wim,
Je voertuig wordt inderdaad elke keer automatisch gedetecteerd. Het enige wat je in Fulli moet instellen is je kenteken. Het duurt 12 tot 48 uur voordat deze is doorgevoerd.
We zijn naar Portugal gereden met volgende combinatie : lichte vracht met meubelbak / MTM 3,5 ton / 2 assen / hoogte 3,15 m.+ aanhangwagen MTM 1,5 ton / 2 assen /hoogte 2m .
We hadden een bip&go tolbadge.
Bij het inrijden/ ticket nemen gaf de badge een bip geluid, maar bij het doorrrijden – via de 30km/u / t-tolpoort bleven de slagbomen steeds dicht. De hulp diensten dienden deze dan te openen. Nadien de poorten met t / betaalkaarten genomen en steeds moeten betalen terwijl we elke keer de melding kregen : “vehicule not autorisé of vehicule defendu sur autoroute ( of iets in die zin )”. We betaalden uiteindelijk 650 € tol .
Wat hebben we verkeerd gedaan ? Dank voor uw respons.
Beste Luc,
De meldingen “vehicule not autorisé” en “véhicule défendu sur autoroute” betekenen dat een voertuig of combinatie niet is toegestaan op de snelweg.
De totale hoogte van 3,15 meter en het gecombineerde gewicht van meer dan 3,5 ton zullen ervoor gezorgd hebben dat de combinatie werd geregistreerd in een hogere gewichtsklasse.
Veelvoorkomende redenen hiervoor zijn: omdat de combinatie te zwaar beladen is, of omdat deze te hoog en breed is.
Natuurlijk kan er ook sprake zijn van een verkeerde classificatie door het tolsysteem. Om hier meer duidelijkheid over te krijgen zou je contact op kunnen nemen met Bip&Go: https://www.bipandgo.com/nl/ons-contacteren/